Hoe ga je om met schuldgevoelens bij een secundaire kinderwens?

Wanneer je een kindje hebt, waar je heel dankbaar voor bent en die je leven vult met geluk, kan de wens om een tweede kindje te krijgen zich aandienen. Maar zie je het wel zitten om weer die hele malle molen in te gaan. De vorige keer was al zo heftig met hormonen die invloed hebben op je emoties, de ziekenhuisbezoeken, de spanning en de stress die deze situatie met zich meebrengt. Maar ja die wens is zo groot dat je het er toch weer voor over hebt. Hoe ga je om met schuldgevoelens bij een secundaire kinderwens? Bijvoorbeeld tegenover je kindje die er wél is. Hij/zij heeft ook aandacht nodig als jij even een moment voor jezelf nodig hebt. In deze Blog lees je daar meer over.

Wat is schuldgevoel?

Schuldgevoel ontstaat vaak doordat we iets doen waarvan we vinden dat we het anders hadden moeten doen. We leggen onszelf dit op aan de hand van onze eigen normen en waarden.

De functie van schuldgevoel is dat je rekenschap blijft houden met je omgeving. Dit is mooi omdat we in een samenleving leven waarin we elkaar nodig hebben. Schuldgevoel heeft ook een minder goede kant. Schuldgevoel ontneemt je om je te richten op je eigen behoefte, omdat je soms te veel rekenschap houd met de ander zodat je je niet schuldig hoeft te voelen. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van je schuldgevoel en je er niet te veel door te laten beïnvloeden. Onderaan deze blog geef ik een paar tips die je daar bij kunnen helpen.

Tweede traject toch een andere ervaring

Het kinderwenstraject voor je eerste kindje was waarschijnlijk al pittig, maar nu komt er nog bij dat je al een hummeltje hebt rondlopen die ook aandacht wil. Ik hoor dan ook van vrouwen dat ze zich soms schuldig voelen tegenover hun kindje dat ze al wel hebben. Het lijkt soms dat het hebben van een tweede kindje belangrijker is dan het hebben van het kindje dat er al is. Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen. Uit eigen ervaring weet ik dat je wens om een tweede kindje heel groot kan zijn en dat je daar heel erg mee bezig bent.

Het is belangrijk om je kinderwens en de liefde voor je kindje dat er wél is los te zien.

Je houd van je kindje dat er is: het samen spelen, knuffelen, trots zijn als hij/zij weer iets nieuws geleerd heeft. Daar los van staat dat je iets mist, een puzzelstukje van je gezin. Het kindje dat je gezin compleet maakt. Het mag naast elkaar bestaan.

Hoe ga je om met verdriet en frustratie.

Wij zijn als moeders vaak geneigd om ons kindje te behoeden voor negatieve dingen en emoties. Een kind hoort op te groeien in een leuke en liefdevolle omgeving waar geen negativiteit bestaat. Maar is dat wel reëel. Nee natuurlijk niet en dat hoeft ook niet. Het hangt natuurlijk af van hoe oud je kindje is, maar hij/zij mag best weten wanneer mama verdrietig is. Als je kindje al wat ouder is kan je misschien ook wel vertellen waarom je verdrietig ben als hij/zij er naar vraagt. Het is wél goed om op te letten dat je kindje niet een troostende rol op zich gaat nemen, want jij bent natuurlijk de moeder. Maar verdriet mag best getoond worden dan hoort ook bij het leven. Als jij laat zien dat je op een goed manier met je verdriet om gaat leert je kind hier ook van.

Wat kun je doen aan je schuldgevoelens?

  • Ga bij jezelf na waar je precies spijt van hebt! Gaat het er om dat je vind dat je kindje tekort doet met je kinderwens, om de emoties die je dwarszitten en die je niet wilt tonen naar je kindje, dat je kindje misschien enigst kind zal blijven, etc.
  • Ga na of je spijt reëel is of dat het jouw gevoel is! Mag je kindje echt geen emoties zien?, is het zo erg voor hem/haar als er geen broertje/zusje komt, Kan jij iets doen aan deze situatie of niet, etc.
  • Bekijk wat je kunt doen aan het gedrag dat je spijt veroorzaakt! kun jij anders omgaan met je verdriet?, kan je meer tijd besteden aan je kindje?, Kun je überhaupt iets doen om de situatie te verbeteren of is dat niet mogelijk/nodig?
  • Trek lering uit de situatie. Stel je hebt wat kortaf gereageerd op je kindje omdat je verdrietig of boos was. Probeer dan de volgende keer eerst diep adem te halen voordat je reageert zodat je op een rustigere manier reageert. Misschien is het mogelijk dat je kindje gezellig een dagje bij opa en oma kan spelen als jij een dag niet lekker in je vel zit. Opa en oma vinden het leuk, jij hebt een dagje voor jezelf om op te laden en je kindje heeft ook een leuke dag.
  • Zeg sorry! Het kan best zijn dat er een keer iets gebeurd waar je je schuldig over voelt, we zijn allemaal maar mensen en dan gebeurt dat soms. Zeg sorry als je ergens spijt van hebt ook tegen je kinderen. Benoem dan waar je spijt van hebt zodat je kind ook weet waar het over gaat.

Opmerkingen, tips of vragen? Stel ze gerust!

Ik hoop dat je iets aan mijn tips gehad hebt en dat ze je op weg helpen om met je schuldgevoel om te gaan. Mocht je nog aanvullingen, tips of vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag. Je mag altijd contact met me opnemen.

Hoe ga je om met schuldgevoelens bij een secundaire kinderwens?